GDDKiA sumuje pół roku drogi ekspresowej S3 zad. IV

Minęło ponad pół roku od przekazania do ruchu drogi ekspresowej S3 zad. IV. Oddana do ruchu trasa pozwoliła ominąć Lubin, wyprowadziła ruch tranzytowy z miasta, ułatwiła połączenie z autostradą A4 i wpłynęła na poprawę poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Reklama

W ramach zakończonego odcinka drogi ekspresowej S3 wykonawca zrealizował trasę o wysokim standardzie, z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym.

Udostępniono dwa węzły drogowe o komfortowym połączeniu z istotnymi drogami regionu:

• węzeł Lubin Zachód – połączenie drogi ekspresowej S3 z drogą wojewódzką 335, w kierunku Chocianowa i drogą powiatową w kierunku Lubina;

• węzeł Lubin Południe- połączenie drogi ekspresowej S3 z drogą krajową nr 3 w kierunku Lubina i Legnicy

Tereny inwestycji znajdują się w zasięgu cechsztyńskich rud miedzi, w strefie postwaryscyjskiej formacji pokrywy platformowej. Północna część tego terenu, przebiega przez obszar i teren górniczy „Lubin I”, na którym usytuowane są Zakłady górnicze „Lubin – Szyby Główne i Wschodnie”. Natomiast odcinek, leżący na południe od węzła Lubin Południe przebiega przez rejon występowania złóż niezagospodarowanych, o potencjalnych możliwościach eksploatacji. Prowadzona od 1968 r. na przedmiotowym terenie działalność górnicza oraz związany z nią przemysł przetwórczy, przyczyniły się do szeregu niekorzystnych zmian w środowisku naturalnym. Dotyczy to zarówno przekształcenia powierzchni terenu poprzez budowę infrastruktury zakładów górniczych, zakładów wzbogacania rud, hut miedzi oraz składowisk odpadów powstających m.in. w procesie flotacji, jak również przeobrażenia naturalnych stosunków wodnych, pod względem ilościowym, jak i jakościowym oraz realnych deformacji górotworu, manifestujących się jako obniżenia powierzchni terenu związane z działalnością górniczą. Celem opracowania projektu i wykonania robót było zabezpieczenia korpusu drogowego, konstrukcji nawierzchni i obiektów inżynierskich z tytułu występowania szkód górniczych. Przed przystąpieniem do projektowania pozyskano prognozowane osiadania powierzchni terenu w pasie projektowanej drogi S-3 z zaznaczeniem kategorii górniczej deformacji powierzchni terenu. Na podstawie prognoz wykonano analizę stateczności dla wybranych przekrojów, które uznano za reprezentatywne dla pracy nasypów i konstrukcji nawierzchni drogi S-3 na terenie II i III kategorii deformacji górniczych. Analizowano stateczność wysokich nasypów, nasypów budowanych na podłożu o mniej korzystnych warunkach gruntowych, a także stateczność skarp wykopów. Do tych obliczeń wykorzystano metodę elementów skończonych przy użyciu programu komputerowego. Proponowane rozwiązania profilaktyki budowlanej uwzględniające wpływ eksploatacji górniczej przewidziano na obszarze objętym II i III kategorią deformacji górniczych. Jako zabezpieczenie zaprojektowano wykonanie konstrukcji geomateraca zlokalizowanego bezpośrednio pod konstrukcją nawierzchni oraz w pasie dzielącym w nasypach i wykopach na warstwie poślizgowej. Ogólna konstrukcja geomateraca na szkodach górniczych składa się z zagęszczonej warstwy mieszanki niezwiązanej frakcji 0/31,5 z kruszywem C90/3, zbrojonej górą i dołem georusztem, rozłożoną na warstwie poślizgowej gr. 35 cm. W podłożu konstrukcji nawierzchni w nasypie i wykopie na odcinkach II i III kat. górniczej deformacji, uwzględniono warstwę poślizgową w postaci 35 cm warstwy z piasku średniego zagęszczonego do wskaźnika zagęszczenia 0,95 ≤ Is ≤ 0,97.

Analiza wpływu osiadań na system odwodnienia

Sprawny system odwodnienia jest istotny zarówno ze względu na warunki bezpieczeństwa ruchu jak i trwałość eksploatacyjną nawierzchni i korpusu drogi. Deformacja górnicza powierzchni terenu może wywołać zaburzenia generujące zmiany warunków gruntowo-wodnych, pogorszenie stanu lub zniszczenie systemu odwodnienia powierzchniowego. Następstw tych nie można powiązać wprost z kategoryzacją górniczej deformacji terenu. W sytuacji projektowania na terenach szkód górniczych należy analizować rozwiązania projektowe w powiązaniu z prognozą górniczą dla każdego odcinka indywidualnie. Zmiany pochylenia systemu odwodnienia mogą być zagrożone już wpływami I kategorii górniczej (pochylenie górnicze graniczne I kat. to 0,25%), podobnie jest w rurociągach kanalizacyjnych. Spowolnienie spływu wody z nawierzchni to zagrożenie bezpieczeństwa ruchu (śliskość). W związku z powyższym zwiększono minimalne pochylenia systemu odwodnienia na odcinkach na których mogą wystąpić zmiany pochylenia w kierunku przeciwnym. Założone do budowy odwodnienia wyroby miały odpowiednie dopuszczenie do stosowania na terenach szkód górniczych.

OPIS ROZWIĄZAŃ PROJEKTOWYCH W KORPUSIE DROGOWYM

Obiekty inżynierskie na tym odcinku S3 zostały zabezpieczone przed oddziaływaniem terenów górniczych.

Zastosowano następujące zabezpieczenia profilaktyczne na wpływy górnicze:

• urządzenia dylatacyjne o zwiększonym przesuwie uwzględniającym prognozowane parametry wpływów eksploatacji górniczej; • łożyska uwzględniające zwiększone przemieszczenia z tytułu wpływów górniczych;

• materac geosyntetyczny pod fundamentem podpór;

• pod płytami przejściowymi żelbetowe belki fundamentowe wraz z warstwą poślizgową

gddkia.gov.pl

Top