Lubin. Droga S3 nie tak szybko?

Udostępnij

Kolejny raz przedłużony został termin składania ofert w przetargu na dokończenie drogi ekspresowej S3 między Lubinem a Polkowicami. Kolejny termin to 9 września!

Z nieoficjalnych informacji  dowiedzieliśmy się, że GDDKiA nie ma pieniędzy na dokończenie feralnego odcinka drogi, a przedłużanie terminów, to gra na zwłokę przed wyborami. A co dalej nie wiadomo…

Reklama

GDDKiA ostatnio ma problem, bo w wielu postępowaniach zgłaszane kwoty przekraczają kosztorysy. Tak było np. w przypadku autostrady A1 w rejonie Częstochowy. Drogowcy zdecydowali, że wykonawcę będą wybierać w trybie negocjacji bez ogłoszenia. Najniższa oferta o ponad 200 mln zł przekraczała kosztorys. Ministerstwo Infrastruktury uznało, że trzeba dopłacić brakującą kwotę. Teraz liczy, że przejezdność na A1 koło Częstochowy uda się uzyskać pod koniec roku, ale według ekspertów będzie to trudne.

Z powodu znacznych przekroczeń kosztorysu GDDKiA unieważniła w tym roku kilka przetargów, np. na budowę trasy S16 na Mazurach – z Biskupca do Mrągowa, obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego (droga nr 9), obwodnicy Zatoru (droga nr 28) czy obwodnicy Chełmca (droga nr 28). We wszystkich przypadkach drogowcy powtarzają przetargi.

Od przedstawicieli branży budowlanej słyszymy, że drogowej dyrekcji brakuje na razie pieniędzy na dokończenie inwestycji. Szuka ich wspólnie z resortem infrastruktury. 

29 kwietnia br,. GDDKiA odstąpiła od umowy z konsorcjum firm, z firmą Salini jako liderem i jeszcze tego samego dnia powołała komisję do wykonania inwentaryzacji budowy. Inwentaryzację zakończono 4 czerwca a już 19 czerwca ogłoszono przetarg na kontynuację robót na odcinku od Kaźmierzowa do węzła Lubin Północ.

27 czerwca, 15 i 22 lipca zorganizowaliśmy spotkania z potencjalnymi oferentami na placu budowy S3 celem przekazania informacji o inwestycji i wyjaśnienia wątpliwości dotyczących prac niezbędnych do właściwego jej ukończenia. Termin 23 sierpnia nie jest przypadkowy. Przedłużyliśmy go, aby oferenci mieli więcej czasu na przygotowanie profesjonalnych i dobrze skalkulowanych ofert. – informuje GDDKiA w komunikacie.

Przetarg na kontynuację prac na S3 cieszy dużym zainteresowaniem branży. Świadczy o tym liczba złożonych pytań przez oferentów (w terminie wpłynęło 2471), z czego blisko 1800 to pytania dotyczące ściśle aspektów technicznych budowy drogi. Odpowiedzi są na bieżąco opracowywane i do oferentów wysłano już blisko 1000 odpowiedzi.

Dążymy do tego, aby oferenci złożyli przemyślaną, dobrze skalkulowaną i optymalną ofertę na całościowe zakończenie kontraktu z uzyskaniem decyzji na użytkowanie i oddaniem drogi do ruchu – informuje GDDKiA.- W tym celu właśnie organizowaliśmy spotkania z oferentami na placu budowy, przesunęliśmy termin otwarcia ofert. Nie chcemy dopuścić do sytuacji, w której potencjalny wykonawca nie będzie miał odpowiedniej wiedzy o zadaniu, które musi dokończyć, lub ma zbyt mało czasu na przygotowanie profesjonalnej oferty.

Nowy wykonawca będzie miał 14 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych) na dokończenie prac z możliwością skrócenia tego okresu do 12 miesięcy, jeśli zadeklaruje to w swojej ofercie.

Do wykonania pozostało ok. 25% prac przewidzianych w pierwotnym kontrakcie. Nowy wykonawca będzie musiał m.in. dokończyć budowę drogi ekspresowej (2 jezdnie po 2 pasy ruchu i pas awaryjny) oraz węzłów Kaźmierzów, Polkowice i Lubin Północ. Ponadto do zadań wykonawcy będzie należało dokończenie budowy 25 obiektów inżynierskich, wykonanie systemów odwodnienia i urządzeń ochrony środowiska. Wykonawca będzie musiał uzyskać również decyzję o pozwoleniu na użytkowanie i oddać trasę do ruchu.

Przypomnijmy, że po wielokrotnych wezwaniach dotychczasowego wykonawcy tj. konsorcjum firm, z firmą Salini jako liderem, do powrotu na budowę i prowadzenia robót zgodnie z kontraktem, GDDKiA w oparciu o twarde dane podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą drogi ekspresowej S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ.

Konsorcjum firm, z Salini Polska w roli lidera, mimo wielokrotnych wezwań nie realizowało prac objętych kontraktem. Wykonawca prowadził kontrakt niezgodnie z zawartą umową, nie wypełniał zapisów dotyczących realizacji kontraktu, w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulował płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów.

We wszystkich umowach podpisanych przez GDDKiA zawarte są mechanizmy zabezpieczające podwykonawców, usługodawców i dostawców (PUD). Nie inaczej było i w tym przypadku. Do tej pory bezpośrednio, tj. z pominięciem dotychczasowego Wykonawcy, wypłaciliśmy ok. 18 mln złotych na rzecz podwykonawców, usługodawców i dostawców. Po wezwaniach Wykonawcy i spotkaniach z GDDKiA, Wykonawca wypłacił PUD dodatkowe ponad 40 mln złotych należnych im środków.

 

Czytaj więcej:

Droga S3 Lubin – Polkowice. Do 23 sierpnia przedłużony został termin składania ofert w przetargu na dokończenie drogi.

Starą krajówką przez Zagłębie Miedziowe. Kto dokończy S3 Polkowice – Lubin?

Droga S3 Polkowice – Lubin. Przetarg ogłoszony, ale czy znajdą się chętni?

Ogłoszono przetarg na dokończenie drogi S3 między Lubinem a Polkowicami

Kiedy pojedziemy trasą S3 nad morze i w góry? Salini chce wrócić na budowę S3 Lubin – Polkowice

 

Top