Pociągi hybrydowe na Dolnym Śląsku. Na jakich trasach?

Udostępnij

Koleje Dolnośląskie planują ogłoszenie przetargu na zakup 11 nowych składów, w tym sześciu pierwszych w Polsce pociągów hybrydowych, za łączną kwotę ok. 280 mln zł. Opcja zakupowa pozwala na zamówienie kolejnych 30 zespołów trakcyjnych: 10 hybrydowych oraz 20 elektrycznych.

Reklama

– To historyczna i największa w historii naszego regionu inwestycja, którą szacujemy na ponad miliard złotych – mówi prezes Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski.

– Dzięki dotacji pozyskanej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakup zostanie dofinansowany ze środków unijnych kwotą 85,1 mln zł – powiedział Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego, które będzie gwarantem kredytu bankowego na zakup taboru.

W ramach planowanego postępowania spółka planuje zakup sześciu sztuk trzy członowych pojazdów z dwu systemowym napędem elektryczno-spalinowym (hybrydowym, HZT), które będą mogły zabrać na pokład minimum 320 pasażerów oraz pięciu pięcioczłonowych składów o napędzie elektrycznym (EZT), które będą obsługiwać minimum 550 pasażerów.

Pierwsze nowe pociągi pojawią się na Dolnym Śląsku w połowie 2022 roku. Jedenaście zespołów trakcyjnych zgodnie z harmonogramem trafi do spółki na przełomie 2022 i 2023 roku.

– W przyszłości chcemy skorzystać z opcji zakupowej jaką daje nam przetarg, która pozwala na zamówienie łącznie aż 41 pociągów. Korzystając z opcji zwiększymy naszą flotę o 75 proc. To historyczna i największa w historii naszego regionu inwestycja, którą szacujemy na ponad miliard złotych – powiedział prezes Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski.

Nowy tabor jest odpowiedzią na rosnącą liczbę pasażerów Kolei Dolnośląskich. Opcja zakupowa pozwala na zamówienie kolejnych 10 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakup w opcji dodatkowych 30 pojazdów spółka zamierza zrealizować w przypadku dostępności funduszy zewnętrznych, głównie unijnych.

Na jakie trasy wyjadą nowe pociągi?

Pojazdy hybrydowe zakupione z projektu unijnego będą obsługiwać trasę z Trzebnicy do Świdnicy przez Wrocław i Sobótkę, która zostanie uruchomiana po zakończeniu prac rewitalizacyjnych. Dwu systemowy napęd nowych pociągów sprawi, że na całym odcinku linii, obejmującym miasto Wrocław, pojazdy Kolei Dolnośląskich nie będą emitowały do atmosfery żadnych zanieczyszczeń.

Decyzja o zakupie nowego taboru ma pomóc w stworzeniu kolei aglomeracyjnej we Wrocławiu, ale też w Zagłębiu Miedziowym. Prowadzone są rozmowy z samorządami, które są zainteresowane rozwojem transportu kolejowego.

Nowe pociągi elektryczne połączą również Jelcz Laskowice z Wrocławiem, obsługując dwie trasy: pierwszą do Wrocławia Głównego przez Wrocław Wojnów oraz drugą, przedłużoną na potrzeby projektu kolei aglomeracyjnej do Oleśnicy przez Siechnice i Wrocław Główny.

W 2019 roku Koleje Dolnośląskie przewiozły 14,1 mln pasażerów.

businessinsider.com.pl

Top