„Sprawdzaj, czytaj, pytaj!”. UOKiK ostrzega przed oszustami i ryzykiem utraty pieniędzy Lubin Polska Porady Rozmaitości Urzędowe Wiadomości by maks - 15 lipca 202015 lipca 20200 Udostępnij To hasło kampanii zainicjowanej przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego i zarazem apel do konsumentów. Ze skarg konsumentów wynika, że do wielu osób kierowane są oferty alternatywnych inwestycji finansowych, które fałszywie obiecują szybki, pewny i wysoki zysk bez ryzyka. Konsumenci namawiani są także na produkty lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie.Reklama Nie chcesz dać się oszukać i stracić pieniędzy? Oto jak się możesz przed tym ochronić: Dokładnie sprawdzaj oferty ― zwłaszcza te pochodzące od nieznanych ci osób czy organizacji. Nie wierz w szybki, pewny i wysoki zysk bez ryzyka! Nie ulegaj presji dokonania natychmiastowych przelewów, szczególnie na nieznane ci konta. Sprawdzaj reklamy, które pojawiają się, gdy korzystasz z mediów społecznościowych ― czasem są powiązane z odpłatnymi usługami i zapraszaniem twoich znajomych do projektów biznesowych, które w rzeczywistości są piramidami finansowymi. Piramidy finansowe mają kamuflaż ― neutralne albo pozytywnie wyglądające strony www, promujące np. przedsięwzięcia biznesowe, darmowe szkolenia online, inicjatywy społeczne. Rzetelny sprzedawca podaje na stronie internetowej dane swojej firmy ― jeśli ich tam nie ma, nie ufaj mu. Bądź czujny na oferty sprzedawców, którzy chcą przyjść do twojego domu i przedstawić Ci jakiś produkt lub urządzenie. Uważaj, jeśli ktoś dzwoni do ciebie z ofertą tajemniczego, leczniczego produktu lub urządzenia ― to pewnie dobrze przygotowany manipulator, który sprzeda ci coś bezwartościowego. Czytaj dokumenty, które podpisujesz. Daj sobie czas na decyzję ― jeśli ktoś każe ci ją podjąć natychmiast, bo okazja się nie powtórzy, najprawdopodobniej chce cię oszukać. Pytaj o zdanie lub opinię swoich znajomych lub najbliższych. Jeśli podejrzewasz oszustwo, zgłoś sprawę policji. W trudnych czasach łatwiej także wpaść w pułapkę i nabrać się na ofertę produktu lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie, np. dzięki działaniu rzekomych leków czy urządzeń. Z ostrożnością podchodźmy do reklam i nie dajmy się nabrać, nawet jeśli naciągacze podszywają się pod lekarzy, ekspertów, renomowane instytuty badawcze czy osoby „uzdrowione”. Na tego typu nieuczciwe praktyki i oszustwa narażeni są szczególnie starsi konsumenci ― nasi rodzice, dziadkowie, sąsiedzi. To do nich sprzedawcy dzwonią lub ― co gorsza ― odwiedzają ich w domu, stosując różne sztuczki i manipulacje: złudzenie wyjątkowej okazji, fałszywy dług wdzięczności, zwodnicze wzbudzanie sympatii, rzekome rabaty i gratisy oraz konieczność podjęcia decyzji „tu i teraz”. UOKiK Podobne