I LO w Lubinie z drugim miejscem w Rankingu Szkół Kompetencji Przyszłości

Spośród 140 najlepszych szkół w Polsce, które wspierają rozwój kompetencji przyszłości, I LO w Lubinie zajęło drugie miejsce w rankingu Zwolnionych z Teorii i Rzeczpospolitej. Nagrodę dyrektorowi szkoły wręczy Anna Zalewska, Minister Edukacji Narodowej, podczas Wielkiego Finału olimpiady, który odbędzie się 20 czerwca w Warszawie.

W walce o najlepsze wyniki na maturze i podczas nauki na zajęcia zapominamy, że w dość bliskiej przyszłości rynek pracy zweryfikuje umiejętności naszych dzieci. Niewiele szkół w polskim systemie oświaty pozwala rozwijać uczniom kompetencje miękkie, które według pracodawców będą stanowić o sukcesie zawodowym przyszłych pokoleń. Wśród szkół, które wybiegają daleko w przyszłość i pozwalają realizować młodzieży własne projekty społeczne związane z ich pasją, wyróżniono te najlepsze umieszczając je w Rankingu Szkół Kompetencji Przyszłości. XII LO w Olsztynie wygrało ten ranking, dzięki aktywności społecznej uczniów, ale również wsparciu grona pedagogicznego i dyrekcji szkoły.

Reklama

Pracodawcy oceniając aktywność młodzieży w ramach Zwolnionych z Teorii zdają się mówić jednym głosem, że prócz dobrych ocen liczy się aktywność społeczna oraz doświadczenie przez praktykę. – Obok kompetencji cyfrowych, rośnie znaczenie kompetencji  miękkich, takich jak umiejętność współpracy, kreatywność, przedsiębiorczość – mówi Aleksandra Kalinowska-Nowak, Country Marketing Manager w Google. – Te umiejętności będą zawsze “na czasie”, niezależnie od zmian technologicznych, są trudno zastępowalne przez maszyny i będą coraz bardziej potrzebne w zawodach przyszłości – dodaje Kalinowska-Nowak. Natomiast Paweł Klimiuk, Dyrektor komunikacji korporacyjnej Allegro.pl twierdzi, że coraz bardziej liczy się gotowość do zmian. – W cyfrowej gospodarce sukces osiągną osoby, które są gotowe podążać za zmiennością dzisiejszego świata. To już nie tylko kwestia kompetencji, ale też pewnego nastawienia, a nawet cech charakteru. Widzimy to w Allegro, ponieważ działamy w jednej z najbardziej wymagających i innowacyjnych dziedzin gospodarki, czyli handlu internetowym.

Jak wskazują badania oraz potwierdzają sami pracodawcy, pożądanymi kompetencjami będą umiejętności miękkie, a te zdobywają co roku tysiące uczniów szkół średnich, organizując autorskie projekty społeczne w ramach praktycznej olimpiady Zwolnieni z Teorii. Od 2014 r. powstało już 1,5 tys. uczniowskich oddolnych inicjatyw. W tym roku, przykładowo, licealiści z Chrzanowa stworzyli lokalny festiwal naukowy Horyzont.org, przez który inspirowali młodych z okolicy do kariery w nauce, a młodzież z Warszawy zorganizowała charytatywną trasę koncertową po domach opieki dla seniorów. – Projekty społeczne to sposób na kształcenie u młodych osób przedsiębiorczej postawy oraz odpowiedzialności za otoczenie – tłumaczy Paula Bruszewska, prezes fundacji Social Wolves organizującej olimpiadę Zwolnieni z Teorii. – Z naszych badań wynika, że jest to dla uczniów często pierwsze doświadczenie pracy w grupie nad rzeczywistym wyzwaniem – dodaje.

Rzeczpospolita i organizatorzy olimpiady Zwolnieni z Teorii stworzyli ranking szkół, które tworzą dogodne warunki dla uczniów, aby zrealizowali własny projekt społeczny. Wyróżniono 140 placówek w całej Polsce, których dyrekcja i nauczyciele wspierali działania młodych. – To nie jest łatwe – mówi Józef Marciniszyn, dyrektor I LO w Lubinie, zwycięskiej szkoły w ubiegłym rankingu, w tym roku na II miejscu. – Przedstawiciele władz, nauczyciele, rodzice przychodzili do mnie z obawami, że przez dodatkowe aktywności uczniowie nie poradzą sobie z maturą. A przecież wiedza z matury nie gwarantuje sukcesu w życiu zawodowym! Co ciekawe, obserwuję, że odkąd uczniowie tworzą projekty, lepiej piszą też matury. Może ma to związek z tym, że projekty uczą ich lepszej organizacji pracy? – dodaje dyrektor Marciniszyn.

Jednym z projektów realizowanych w tej szkole jest projekt „TeEvents”, który ma na celu zorganizowanie różnych wydarzeń skierowanych głównie do młodzieży. Twórcy chcą zachęcić młodych ludzi do wychodzenia z domów i spędzania swojego wolnego czasu w kreatywny sposób. Więcej informacji o projekcie na Facebooku https://www.facebook.com/teeventszwzt/ oraz Instagramie: zdjęcia: https://www.instagram.com/teevents/.

Zwycięzca tegorocznego rankingu – XII Liceum Ogólnokształcące w Olsztynie, którego uczniowie zorganizowali aż 17 projektów społecznych – wdrożył projekty społeczne w ramach Zwolnionych z Teorii jako sposób zaliczenia przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości. Ten pomysł podsunął dyrekcji Patryk Jarmakowicz, finalista olimpiady sprzed dwóch lat. – Udział w Zwolnionych z Teorii pozwolił mi nauczyć się samoorganizacji, bycia liderem i przemówień publicznych. Dzięki doświadczeniu zdobytym w projekcie dostaję wiele propozycji rozwojowej, dobrze płatnej pracy będąc jeszcze w klasie maturalnej. Chciałem, żeby każdy w mojej szkole przeżył to co ja, i zyskał to co ja – tłumaczy Jarmakowicz.

Ranking Szkół Kompetencji Przyszłości został opublikowany 7 czerwca w dzienniku Rzeczpospolita oraz dostępny jest również na stronie www.ranking.zwolnienizteorii.pl. Pod tym adresem organizatorzy olimpiady oferują pomoc we wdrożeniu metody prawdziwych projektów w szkole oraz istnieje możliwość zarejestrowania się na uroczystą galę z rozdania nagród najlepszym szkołom. Uroczystość odbędzie się 20 czerwca w Warszawie, a wyróżnienia wręczać będzie m.in. Minister Edukacji Anna Zalewska oraz Redaktor Naczelny Rzeczpospolitej Bogusław Chrabota.

Partnerami Rankingu są Google oraz Allegro. Patronem medialnym jest dziennik Rzeczpospolita. Ranking objęty został patronatami Minister Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

***

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne ,kompetencje potrzebne w życiu zawodowym. Organizatorem Zwolnionych z Teorii jest fundacja Social Wolves. partnerem

Top