Linia kolejowa 289 wraca po 15 latach do rozkładu jazdy

Udostępnij

Wczoraj wyruszył w trasę z Legnicy do Głogowa pociąg specjalny „Miedziak”. Po 15 latach przerwy powraca linia kolejowa łącząca miasta Zagłębia Miedziowego. Linia 289 będzie uwzględniona już nowym rozkładzie jazdy Kolei Dolnośląskich, który wchodzi w życie już w niedzielę 15 grudnia.

Uroczysty przejazd ekspresu Miedziak Kolei Dolnośląskich, odbył się ze stacji w Legnicy, przez Lubin do stacji Głogów. Na stacji w Lubinie miał miejsce briefing prasowy, dotyczący przywrócenia kolejowych połączeń pasażerskich wewnątrz całego Zagłębia Miedziowego. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele Kolei Dolnośląskich oraz lokalnych i regionalnych władz samorządowych.

Reklama

Skończyły się prace na 18 km odcinku z Lubina do Rudnej Gwizdanowa. Wymieniono tory, wyremontowano sieć trakcyjną. Bezpieczne podróże i przewóz towarów zapewnią zmodernizowane systemy sterowania ruchem. Przebudowane są obiekty inżynieryjne oraz zmodernizowano przejazdy kolejowo-drogowe.

Nowy, dodatkowy przystanek Lubin Stadion ułatwi komunikację w mieście. Zapewni też dostęp do kolei mieszkańcom północnych rejonów Lubina, oraz bywalcom stadionu i jednej z największych w Polsce giełd motoryzacyjnych.

Z myślą o komforcie podróżnych, między Lubinem a Rudną wybudowane zostały nowe perony na stacjach i przystankach w: Rudnej Gwizdanowie, Rudnej Mieście, Rynarcicach i Koźlicach. Prace wykończeniowe skupiają m.in. się na montażu wyposażenia, wiat, tablic i oznakowania.

Linia Legnica – Rudna Gwizdanów jest głównym szlakiem towarowym Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego. Trasa ta stanowi też łącznik pomiędzy magistralami kolejowymi – linią E 30 (biegnącą od zachodniej granicy przez Węgliniec – Legnicę – Wrocław do Przemyśla) i linią nr 273 tzw. Nadodrzanką (łączącą Wrocław – Głogów – Zieloną Górę – Szczecin). Wartość inwestycji współfinansowanej ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 to ponad 197 mln zł netto.

W rozkładzie jazdy, obowiązującym od 15 grudnia 2019 r. zaplanowano na linii Legnica – Rudna Gwizdanów łącznie 19 par pociągów pasażerskich. Będzie 14 par pociągów Kolei Dolnośląskich (6 par Legnica – Lubin; 8 par Legnica – Głogów). W tym 9 bezpośrednich pociągów z Wrocławia do Lubina i 12 z Lubina do Wrocławia. Będzie też 5 par pociągów PKP Intercity, w tym: poc. rel. Wien Hbf/ Budapest Keleti / Przemyśl Główny – Berlin Charlottenburg; Bielsko-Biała Główna – Świnoujście; Lublin – Szczecin Główny; Katowice – Świnoujście; Kraków Główny – Szczecin Główny.

Czas przejazdu najszybszych pociągów dla odcinka Legnica – Lubin: 13 minut bez postojów, 18 minut z postojami. Dla odcinka Lubin – Głogów 26 minut.

Galeria


 

 

Top