Linia kolejowa Rudna Gwizdanów na półmetku

Przed końcem tego roku przywrócony zostanie ruch towarowy, a później pasażerski na odcinku kolejowym Legnica – Lubin.

Reklama

W lipcu przyszłego roku powinien być gotowy końcowy etap do stacji Rudna Gwizdanów. Remontowana linia to nie tylko szybki transport do Wrocławia, ale także nowe możliwości połączeń z północą Polski i np. Berlinem.

Przymierzano się do tej inwestycji od kilkunastu lat. Na tej trasie od 10 lat w zasadzie nie jeżdżą pociągi osobowe, bo w kilku miejscach musiały zwalniać do 20 km na godzinę, tak zły był stan tych linii kolejowych.

– Remontowany odcinek ma prawie 40 km długości, pociągi osobowe będą mogły jeździć tędy z prędkością do 120 km/h. Na trasie Lubin – Legnica utrzymane zostaną stacje/przystanki osobowe w: Rzeszotarach, Raszówce, Gorzelinie i Chróstniku. Stacje te będą miały jednolite wiaty, ławki i oświetlenie – mówi Jan Czerniecki, kierownik kontraktu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., który spotkał się ostatnio z Tadeuszem Kielanem, wójtem Gminy Lubin.

– Jesteśmy bardzo zainteresowani tą inwestycją, bo dzięki niej nasi mieszkańcy zyskają możliwość wygodnego podróżowania. Pociąg pospieszny dojedzie z Lubina do Wrocławia w niecała godzinę, zwykły w ok. 1 godzinę 15 minut – mówi Tadeusz Kielan, wójt Gminy Lubin.

To będzie dość szybka linia, dlatego dla bezpieczeństwa wszystkich, na całej trasie zlikwidowanych zostanie kilka leśnych przejazdów na drogach niepublicznych. Ta jednotorowa linia przewiduje mijanki w Raszówce, Lubinie i Koźlicach. Przebudowa stacji w Raszówce to ważny element pierwszego etapu prac. Po rozbiórce peronów, trwają roboty ziemne i budowa odwodnienia. Lepsze zarządzanie ruchem pociągów zapewnią nowe urządzenia sterowania.

– Między Legnicą a Lubinem wykonano większość prac związanych z siecią trakcyjną. Na długości 10 km rozebrano stary tor. Przebudowywane są perony na stacjach i przystankach. Prowadzone są prace na 12 obiektach inżynieryjnych, w tym na moście nad Czarną Wodą. Zakończenie robót na odcinku Legnica – Lubin Górniczy planowane jest w na koniec października. Do końca roku zostanie przywrócony ruch towarowy, później pasażerski – mówi Arnold Bresch członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W Lubinie będą dwie stacje/przystanki osobowe , jedna z dwoma peronami w okolicach dawnego dworca, druga przed stadionem piłkarskim, tuż za przejazdem kolejowym. Cały remont linii kolejowej Legnica-Rudna Gwizdanów jest wart 240 milionów złotych i jest finansowany z funduszy unijnych, konkretnie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lat 2014 – 2020.

(SR)/UG

Top