Rzecznik patentowy – człowiek od ochrony twojej marki

Udostępnij

Rzecznik patentowy to osoba o istnieniu wie oczywiście wielu przedsiębiorców, ale (przynajmniej w Polsce) nadal niewielu korzysta z jego usług. Nadal stosunkowo mało firm korzysta z możliwości ochrony swojej własności intelektualnej, jakimi są m.in. zastrzeżenie znaku towarowego, rejestracja marki, wzory patentowe. O znaczeniu tego typu regulacji część z nich przekonuje się boleśnie dopiero w momencie, gdy chcą się bronić np. przed nieuczciwą konkurencją i nie mają do tego odpowiednich narzędzi.

  1. Czym się zajmuje rzecznik patentowy?
  2. Kto powinien chronić swoją markę?

Czym się zajmuje rzecznik patentowy

Rzecznik patentowy to osoba, która służy pomocą przy zbudowaniu zgodnie z polskim, europejskim i międzynarodowym prawem takiej ochrony marki firmy, która zabezpiecza ją na wypadek bardzo różnych ewentualności. Zastrzeżenie znaku towarowego, rejestracja marki, wzory patentowe to wszystko narzędzia, które chronią nie tylko przed nieuczciwą konkurencją, która pod własnym szyldem chce sprzedawać rozwiązania twojej firmy albo pracować na podobnej nazwie lub logo, co natychmiast ułatwia jej pozyskanie klientów, którzy po prostu pomylą drugą markę z twoją, którą dobrze znają i której ufają. Ochrona prawna znaku towarowego oraz inne zabezpieczenia patentowe chronią firmę także na wypadek ewentualnych rozłamów w firmie, rozejścia się wspólników, odejścia kluczowych innowatorów – ochrona marki pozwala regulować takie sytuacje i uniemożliwia właściwie członkom firmy po odejściu z niej sprzedawanie tych samych produktów i usług pod tym samym logo i nazwą. Tego typu ochrona zasobów firmy okazuje się często niejednokrotnie ważniejsza od ochrony przed nieuczciwą konkurencją.

Kto powinien chronić swoją markę?

Rzecznik patentowy Lubin wskazuje, że nadal ochroną marki firmy interesują się przede wszystkim duże firmy. Wielkie przedsiębiorstwa i duże korporacje to zdaniem Polaków firmy, które muszą chronić swoją markę. Część przedsiębiorców uważa, że dopiero moment wejścia na rynek zagraniczny, to moment, kiedy należy pomyśleć o zabezpieczeniach patentowych. Prawda jest natomiast zupełnie inna. Często brak stworzenia tych zabezpieczeń na etapie stworzenia produktu, rozwoju marki i jej pierwszych sukcesów sprawia, że wyjście na rynek międzynarodowy jest niemożliwe. Jeśli bowiem ktoś inny zabezpieczy swój znak tak, że zbliżone do niego znaki nie mogą funkcjonować na rynku europejskim lub zagranicznym, to regulacji tych nie da się obejść. Dlatego z ochroną marki firmy nie należy zwlekać. Ponadto, nawet jeśli firma jest niewielka, ale ma innowacyjne produkty, usługi i rozwiązania, to również powinna zadbać o ich zabezpieczenie. Rodzima konkurencja również potrafi zburzyć planowaną wizję rozwoju.

Top