Są pieniądze na modernizację linii kolejowej Legnica – Rudna Gwizdanów

Ponad 1,7 mld zł dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 otrzymały PKP Polskie Linie Kolejowe na realizację dwóch inwestycji. Na modernizację linii kolejowej Legnica – Rudna Gwizdanów oraz budowę  tunelu średnicowego w Łodzi.

Reklama

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowy o dofinansowanie dwóch inwestycji: projekt „POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” oraz projekt POIiŚ 5.2-7 „Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica-Rudna Gwizdanów”.

– Cieszę się, że możemy korzystać ze środków unijnych w rozbudowie komunikacyjnej kraju, których beneficjentem środków są m.in. PKP Polskie Linie Kolejowe. Podpisujemy dzisiaj umowy o dofinansowanie na dwa bardzo ważne projekty kolejowe. Budowa tunelu średnicowego w Łodzi to bardzo istotna inwestycja. Projekt otrzymał ponad 1 mld 600 mln zł dofinansowania z UE. Koncentrujemy się nie tylko na dużych aglomeracjach, ale także na wyzwaniach w Polsce powiatowej: przykładem jest projekt modernizacji linii Legnica – Rudna Gwizdanów.

Wczoraj wartości podpisanych przez PLK w 2017 r. umów sięgnęły prawie 16 mld zł. Ten rok, jeśli chodzi o wysokość kontraktowanych środków na modernizację linii, będzie rokiem rekordowym – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

Tunel średnicowy to przedłużenie linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej na zachód. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe do stacji Łódź Kaliska. Budowa tunelu to kolejny etap prac, mających na celu udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Pierwszym etapem była budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym na stacji Łódź Fabryczna.

Budowa tunelu średnicowego to nowe możliwości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew – Łódź Fabryczna – Łódź Żabieniec). Budowa dwóch nowych przystanków kolejowych: Łódź Centrum (u zbiegu Kościuszki, Zachodniej i Zielonej) oraz Łódź Manufaktura (u zbiegu Ogrodowej i Karskiego) ułatwi mieszkańcom dostęp do kolei i usprawni komunikację w mieście.

Całkowita wartość projektu to ponad 2,3 mld zł brutto, z czego dofinansowanie unijne wynosi ponad 1,6 mld zł.

Dzięki drugiej inwestycji powstanie możliwość przywrócenia połączeń pasażerskich pomiędzy głównymi ośrodkami Zagłębia Miedziowego: Legnicą, Lubinem i Głogowem. Pociągi pasażerskie będą mogły jechać dwukrotnie szybciej – do 120 km/h. Czas przejazdu skróci się o połowę z ponad godziny do ok. 30 min.

Na stacjach Raszówka, Lubin Górniczy, Rudna Gwizdanów i przystankach Rzeszotary, Gorzelin, Chróstnik, Rynarcice, Koźlice, Rudna Miasto, poprawi się standard obsługi pasażerów. Przebudowane perony zapewnią wygodny dostęp do pociągów. Obiekty będą dostosowane dla osób o ograniczonej mobilności. Planowana jest budowa nowego przystanku Lubin Stadion. Będzie on położony w odległości ok. 1,5 km od stacji Lubin Górniczy.

Inwestycja wpłynie także na poprawę warunków dla transportu towarowego. Składy z ładunkami pojadą do 80 km/h. Sprawny transport będzie efektem m.in. wymiany torów, sieci trakcyjnej, 36 rozjazdów i odnowienia 65 obiektów inżynieryjnych. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych znacznie zwiększą poziom bezpieczeństwa pasażerów i kierowców.

Całkowita wartość projektu to ponad 243 mln zł brutto, z czego dofinansowanie UE wynosi ponad 122 mln zł. Czas realizacji do końca 2019 r.

Kurier Kolejowy

Przypomnijmy – PKP Polskie Linie Kolejowe oraz spółka Torpol podpisały w lipcu umowę na modernizację linii kolejowej nr 289, liczącej 40 km., na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów.

Od 2010 r. trasą nr 289 nie jeżdżą pociągi pasażerskie. – Dziś na tej trasie składy towarowe mogą jechać jedynie z prędkością 30 km/h. Po remoncie na trasę wrócą pociągi pasażerskie – powiedział dziennikarzom członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch. Dodał, że znaczne korzyści z remontu tej linii odniosą również przewoźnicy towarowi.

W ramach inwestycji, która ma kosztować prawie 190 mln zł, oprócz remontu torowiska, przebudowanych zostanie 10 stacji i przystanków. Planowane jest także budowa nowego przystanku – Lubin Stadion.

Po modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać na tej linii prędkości do 120 km/h, zaś towarowe – do 80 km/h. Prace remontowe mają zakończyć się w 2019.

Top